ITSEARVIOINTIA KURSSISTA -Hanna Rinta-Aho
Nyt alkaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön kurssimme olla
loppusuoralla, joten on aika katsoa taaksepäin ja arvioida omaa osaamista ja
sen kehittymistä. Tässä postauksessa kerron, mitä kurssista on jäänyt käteen,
ja miten tähän pisteeseen ollaan päästy.
Mitä tavoittelin kurssilta, ja miten olen päässyt tavoitteisiini?
Kurssin aiheena oli mielenterveys- ja päihdehoitotyö, joten
oletettavasti lähdin hakemaan kurssilta itselleni uutta tietoa mielenterveyden
häiriöistä ja päihderiippuvuuksista. Pidin kurssin aihetta ja teemaa alusta
asti mielenkiintoisena, ja koen, että tällä kurssilla olen saanut kattavan
mielenterveyttä käsittelevän teoriatiedon lisäksi myös aivan uudenlaisia eväitä
myös käytännön työhön. Käytännön työstä puhuttaessa tarkoitan niin mielenterveyshäiriöisten
kuin somaattisista sairauksista kärsivien potilaiden hoitotyötä, sillä tällä
kurssilla olen entistä vahvemmin oppinut oman persoonan, empatiakyvyn ja toisen
tunteiden hyväksymisen suuren merkityksen hoitotyössä. Kurssin aikana olen
kiinnostunut mielenterveyshoitotyöstä vielä aiempaakin enemmän, ja olen jopa
miettinyt mielenterveyteen suuntautumista valmistumisvaiheessa. Kurssin aikana
olen myös etsinyt itse paljon sellaista teoriatietoa, mitä kurssikirjassa tai
oppitunneilla ei olla ainakaan kovin syvällisesti käsitelty.
Miten meni noin niin kuin omasta mielestä, eli missä asioissa koen kehittyneeni kurssin aikana ja mihin tulisi ehkä vielä jatkossa kiinnittää entistä enemmän huomiota?
Omasta mielestäni olen onnistunut tiedonkeruussa ja uuden
tiedon omaksumisessa hyvin. Olen tehnyt jokaisen tekstini huolella, ja aina
yrittänyt parhaani mukaan tuotoksissani tuoda esille sekä omaamani
teoriatiedon, että myös käytännön tietotaitoa, joka meillä kaikilla
sairaanhoitajaopiskelijoilla kehittyy koko koulutuksemme ajan ja vielä sen
jälkeenkin. Aikataulullisesti minulla on välillä ollut hieman haasteita,
välillä on meinannut tulla hieman kiire joidenkin tuotosten kanssa, sillä aika
on meinannut käydä vähiin. Varsinkaan kliinisessä hoitotyössä tämä ei ole
suotavaa, sillä hoitotyössä asioita ja potilaita ei saisi hoitaa liian
kiireellä, oli kyse sitten mielenterveyshäiriöistä tai somaattisista
sairauksista.
Mietteitä kurssista, mikä on hyvää ja mitä voisi muuttaa?
Kurssilla annettiin koko ajan selkeitä ohjeita, milloin
mikäkin tehtävä tulee olla suoritettuna, mikä on mielestäni tärkeää opiskelijan
koulutöiden ja muun elämän aikatauluttamisen kannalta. Apua tehtäviin ja
opiskeluun on saanut aina tarvittaessa. Apua on voinut aina kysyä sekä
kurssikavereilta että opettajilta, mikä mielestäni on tärkeää, sillä itse
ainakin opin asioita paljon paremmin, jos joku tarvittaessa selittää niitä
minulle kuin että jos joutuisiin lukemaan kaiken kirjoista yksin. Pidin myös
siitä, kun persoonallisuushäiriöitä käsittelevällä tunnilla teimme tehtävän,
jossa piti kerrotun kuvitteellisen ihmisen tarinan mukaan osata päätellä, mistä
persoonallisuushäiriöstä on kyse. Itse opin paremmin tällaisista tehtävistä,
joissa pitää soveltaa paljon oppimaansa tietoa, eikä vain suurin piirtein
ulkomuistista kirjoittaa, mitä piirteitä esimerkiksi epävakaaseen
persoonallisuushäiriöön kuuluu. Opetus olisi varmasti parempaa, jos koululla
olisi tarjota enemmän resursseja tuntiopetukseen, jolloin meillä olisi enemmän
lähiopetusta, eikä tarvitsisi suoriutua oppimisesta näin suurelta osin ilman
opettajan opetusta ja mahdollisuutta kysellä kasvotusten.
Kiitos kurssista kaikille mukana olleille ja opettajille,
sekä iso kiitos myös työparilleni Samille, jonka kanssa yhteistyössä tämä
blogimuotoinen oppimispäiväkirja syntyi!
Opettajna kommentti:
VastaaPoistakiitoksia palautteesta - me opettajat toivoisimme, että opiskelijat jaksaisivat antaa palautetta myös virallisessa palautejärjestelmässä ja mm. Opalassa. Sitä kautta se meneee laajempaan käsittelyyn.