Hoitosuhdetyöskentely ja psykososiaaliset auttamismenetelmät
Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
Kaikki lähtee ammatillisesta vuorovaikutuksesta
Mielenterveyshoitotyössä ammatillinen
vuorovaikutus ja yhteistyösuhde hoitajan ja potilaan välillä on keskeinen hoidon
menetelmä. Vuorovaikutuksen, esim. molemminpuolisen keskustelun eli dialogin
kautta hoitaja saa tietoa potilaan tilasta. Hoitajan tulee aktiivisesti
kuunnella ja havainnoida mistä ja miten potilas keskustelee, huomioiden myös
mitä potilas jättää sanomatta, onko potilas peloissaan, aggressiivinen, tai
mitä muuta hän viestii olemuksellaan. Potilas tuo vuorovaikutussuhteessa tietoa
hoitonsa työvälineeksi. Hoitaja hoitaa potilasta keskustelun kautta esimerkiksi
motivoimalla, tukemalla ja myös rajaamalla. Vuorovaikutuksen kautta muodostuva
yhteisymmärrys hoidon tavoitteista ja toteutuksesta on välttämätöntä hyvän
hoidon toteutumiselle. Vuorovaikutuksen on oltava molemminpuolista osallistuvaa
vuoropuhelua, jossa etsitään ratkaisua potilaan ongelmiin yhdessä, potilaan
voimavarojen lähtökohdista ja häntä voimaannuttaen. (Kuhanen ym. 2013).
Hoitosuhteen määritelmä
Potilas ja häntä hoitava henkilö tai henkilöt ovat
keskenään hoitosuhteessa. Hoitosuhde voi olla myös esimerkiksi hoitajan ja koko
perheen välinen suhde (Kuhanen ym. 2013). Hoitosuhde voi olla lyhyt,
esimerkiksi yhden tai kahden tapaamiskerran mittainen, tai vaikka pidempi
osastohoitojakso, mutta sovittu ja ajallisesti rajattu. Hoitosuhde käsittää
hoitoon liittyvän, ammatillista vuorovaikutusta sisältävän suhteen, ja se
päättyy hoidon loputtua. Hoitosuhteen tarkoitus on olla potilaalle
hoidollisesti hyödyllinen ja tavoitteellinen, ja sitä ohjaa yhteistyössä ja
-ymmärryksessä laadittu hoitosuunnitelma. Hoitosuhteessa tärkeää on myös
yhteisymmärryksessä laadittu työnjako, jossa esimerkiksi omahoitajan tai
omahoitajien vastuut hoidon toteutumisesta on jaettu. Omahoitajuus -nimitys kuvaa
hoitajan roolin potilaslähtöisyyttä, ja omahoitajat usein vastaavat tietyistä
heille osoitetuista potilaista sekä heidän hoitonsa suunnittelusta kokonaisjärjestelystä.
Eri hoitajilla saattaa olla potilaan hoidossa erilaiset roolit, esimerkiksi
yksi hoitaa potilaan kanssa käytännön asioita, ja toinen keskustelee potilaan
kanssa hoidollisesti sovituista aiheista. Hoitosuhteeseen vaikuttavat sekä
potilaan että hoitajan oma persoona arvoineen ja asenteineen. Yhteistyön
taustalla ovat myös lait ja asetukset, sekä hoitajan ammatilliset periaatteet
ja arvot. (Kuhanen ym. 2013).
Yhteistyösuhteen elementtejä ja työkaluja
Hoitajan oman persoonan tietoinen käyttö
Vuorovaikutuksessa kaksi persoonaa
kohtaavat, myös hoitosuhteessa. Ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja potilaan
hoidossa hoitaja käyttää hoitotyön työvälineenä omaa persoonaansa. Hoitaja
käyttää persoonaansa tietoisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Hoitaja tarvitsee
persoonaansa esim. ollakseen aidosti läsnä, sekä kokeakseen ja osoittaakseen
empatiaa. Oman persoonan käyttö voi olla hoitajalle sekä uuvuttavaa että
voimaannuttavaa, ja oman persoonan, omien reaktioiden ja ennakkoasenteiden
tunnistaminen ja hallitseminen ovat tärkeitä. Hoitajan on myös muistettava
ammatillisuus, ammattietiikka, sekä hoitosuhteen rajat ja määräaikaisuus, jotta
hoitosuhde ei häiriinny ja työn laatu kärsi.
Transferenssi ja vastatransferenssi
Vastatransferenssistä
puhuttaessa tarkoitetaan hoitajan omia transferensseja eli siirrettyjä tunteita
potilasta kohtaan. Vastatransferenssi voi estää yhteistyösuhdetta, jos hoitaja
ei tunnista ja kykene analysoimaan niitä. Hoitaja ei kykene olemaan
hoitosuhteessa ammattimainen ja vastaamaan potilaan tarpeisiin, jos hän on
omien transferenssitunteidensa johdateltavissa. (Kuhanen ym. 2013).
Empatia
Empatia on hoitajalle tärkeä taito ja ominaisuus. Empatia on
eläytymiskykyä toisen ihmisen, esim. potilaan tilanteeseen ja tunteisiin.
Empatia ja sympatia saatetaan sekoittaa joskus toisiinsa. Empatia on toisen
tunteiden ymmärtämistä, eli voimme ymmärtää miltä toisesta tuntuu, mutta emme
itse mene tunteeseen mukaan. Sympatiassa taas tunteet ”tarttuvat”, eli hoitaja
menee potilaan ilmaisemaan tunteeseen mukaan, mikä ei kuulu ammatilliseen
vuorovaikutukseen. Empatia liittyy läheisesti hoitajan oman persoonan käyttöön
hoitotyössä: empatia edistää hoitosuhteen yhteistyötä, kun hoitaja on aito oma
itsensä ja aidosti läsnä, pyrkien ymmärtämään potilaan tilannetta. Tällöin
potilas voi kokea tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi, ja että hänestä ollaan
aidosti kiinnostuneita. Tällä jo itsessään on terapeuttinen vaikutus, ja
vahvistaa potilaan turvallisuuden ja luottamuksen tunnetta, mikä parantaa
hoitoon sitoutumista. Näin hoitaja
kykenee käyttämään oman minänsä voimavaroja ja persoonaansa potilaan auttamiseksi.
(Kuhanen ym. 2013).
-Sami Salminen
Dialogi
Psykiatrisessa hoitosuhteessa tärkeää on hoitajan ja
potilaan välinen yhdenvertaisuus. Voidaan puhua potilaan ja hoitajan välisestä
yhteistyösuhteesta, jossa korostuu dialogisuus. Dialogisuudessa tärkeää on kummankin
osapuolen vastavuoroisuus sekä suhteen molemminpuolisuus. Tämä edellyttää
hoitajalta aitoa kiinnostusta potilastaan kohtaan sekä kykyä eläytyä potilaan
asemaan ja tuntemuksiin. Hoitajan tulee myös hyväksyä potilaansa ja hänen
sairautensa, jotta hoitosuhteesta tulisi luotettava ja toimiva. Hoitajalla on
teoria- ja kokemuspohjaista tietoa potilaansa sairauksista, mutta potilas itse
on myös sairautensa asiantuntija; hoitaja ei voi, eikä hänen tarvitsekaan voida
määrittää, millaiseksi potilas kokee vointinsa. Nämä lähtökohdat synnyttävät
hoitajan ja potilaan välille tasa-arvoisen asiantuntijuussuhteen. Hoitajan
täytyy kuitenkin tiedostaa, ettei suhde ikinä voi olla täysin tasapuolinen,
sillä hoitajan käytöksen on tarkoitus vaikuttaa potilaaseen. Hoitajan on
varottava, ettei suhde mene liian holhoavaksi.
Hoitajan on myös osattava määritellä, mitkä asiat kuuluvat
potilaan hoitoon ja mitkä eivät. Hoitosuhteessa potilaan tulee kokea olonsa
turvalliseksi, ja hänen tulee voida luottaa hoitajaansa. Hoitajan tulee myös
muistaa hyvä hoitotyön etiikka; hoitajan tulee aina muistaa miksi toimii niin
kuin toimii, ja miten se auttaa potilasta paranemisprosessissa. Hoitosuhteen
ollessa epäeettinen tai jos hoitajaa ei kiinnosta potilaan asiat aidosti
potilas harvoin pystyy muodostamaan luottamusta hoitajaansa, jolloin potilaan
ja hoitajan välinen luottamussuhde jää vajaaksi, jolloin on mahdotonta päästä
hoidossa toivottuun tulokseen.
Distanssi
Hoitosuhdetyöskentelyn yksi tärkeä käsite on distanssi,
jolla tarkoitetaan hoitajan ja potilaan välistä etäisyyttä. Distanssilla
tarkoitetaan niin fyysistä, sosiaalista kuin psyykkistä välimatkaa.
Hoitosuhteessa kahden henkilön välisessä distanssissa eli interpersoonallisessa
distanssissa hoitajan on tärkeää osata luoda herkästi kullekin potilaalle
tarpeellinen distanssi. Oikeanlainen
distanssi hoitosuhteessa on tärkeää, sillä sopiva hoitajan ja potilaan välinen
etäisyys mahdollistaa osaltaan hoitajan neutraalin suhtautumisen potilaaseen,
ja näin mahdollistaa mahdollisimman toimivan ja asiallisen hoitosuhteen.
Hyvässä ja sopivassa distanssissa hoitaja esimerkiksi määrittelee, mistä
asioista potilaan kanssa on hyvä puhua missäkin vaiheessa, ja mitä aiheita
tulisi välttää – tämän voi määrittää sekä hoitajan keskustelun aikana tekemät
intuitiiviset päätelmät, että myös potilaan hoitosuunnitelma.
Vastarinta
Usein hoitajan ja potilaan välisessä hoitosuhteessa voi
esiintyä myös potilaan suunnalta vastarintaa. Hoitosuhteesta puhuttaessa
vastarinnalla tarkoitetaan esimerkiksi potilaan kieltäytymistä vaikkapa uudesta
lääkityksestä tai hoidosta kokonaan. Potilas voi alkaa muodostaa vastarintaa
esimerkiksi kohdatessaan jonkin muutoksen aiheuttamaa pelkoa, ahdistusta,
läheisyyttä, lisämuutoksia tai muita uusia tunteita. Vastarinta on yleensä
täysin luonnollinen psykologinen reagointitapa uusiin asioihin, ja se voi eri
ihmisillä ilmetä täysin eri tavoin. Mielenterveyshoitotyössä potilasta voi
ahdistaa ja järkyttää oman sairautensa kaikki vaiheet; sairauden toteaminen ja
sen omaksuminen osaksi itseä, sekä myös parantuminen ja sen vaiheet voivat
ahdistaa potilasta paljonkin, minkä vuoksi potilas saattaa kehittää vastarintaa
koko hoitoa vastaan. Jos vastarintaa ilmenee, sitä voi ilmetä hoidon kaikissa
vaiheissa.
Säiliö-funktio
Joistakin asioista ei ole sopivaa puhua potilaan kanssa,
sillä ne herättävät potilaassa tunnereaktion, jota hän ei pysty itse
käsittelemään ja joita hänen psyykeensä tasapaino ei sillä hetkellä kestä.
Tällöin hoitosuhdetyöskentelyssä puhutaan ns. säiliö-funktiosta, jossa hoitaja
ottaa potilaan voimakkaan tunteen tai tunnereaktion säilöön. Hoitaja palauttaa
tämän vahvan tunnereaktion potilaan mieleen, kun arvioi potilaan psyykeen
kestävän kyseisen asian ja tunteen. Tällöin hoitajan kanssa potilas myös pääsee
purkamaan tunteen sekä käsittelemään ja kanavoimaan sen turvallisella tavalla.
Konfrontaatio
Hoitajan on tarkoin mietittävä, miten ja mitä hän sanoo
potilaalle. Yksi keskusteluhoitomuoto on konfrontaatio, jonka idea on osoittaa
potilaalle hänen mahdolliset toistuvat toiminta- ja ajatusmallit. Potilas voi
toimia tietyissä tilanteissa esimerkiksi itseään vahingoittavalla tavalla, jos
hänellä on vastaavasta aiemmasta tilanteesta jäänyt skeema, jonka mukaan niin
kuuluu toimia. Tässä tilanteessa hoitajan tehtävä on saada potilas huomaamaan
itse nämä toistuvat käytösmallit ja sitä myöten luopumaan niistä. Hoitajan
täytyy kuitenkin tarkoin niettiä, kuinka osoittaa potilaalle, kuinka hän
käyttäytyy; psykoottisen potilaan psyyke ei kestä liian suoraa puhetta, mutta
esimerkiksi persoonallisuushäiriöinen ja ei-psykoottinen potilas voi hyötyä
hyvinkin suorasta palautteesta.
Rajoittaminen
Johonkin hoitajan on kuitenkin muistettava myös vetää
hoidossa raja. Hoitaja voi auttaa potilasta vain tietyn verran, mutta
paranemisprosessi potilaan on käytävä läpi itse. Eettiseksi kysymykseksi nousee
tässä kohtaa tilanne, jossa hoitaja vapaa-ajallaan kohtaa potilaansa.
Hoitajillakin on oikeus vapaa-aikaan ja omaan elämään, eikä hoitaja ole
velvoitettu auttamaan potilaitaan vapaa-ajallaan. Toisaalta auttamatta
jättäminen voi herättää myös potilaassa ristiriitaisia tunteita, joiden vuoksi
potilaan paranemisprosessi voi saada takapakkia ja hankaloitua. Auttamisen
rajalle voi olla välillä vaikea löytää oikea paikka.
-Hanna Rinta-Aho
Lähteet:
Lindeman, Sari 2004. Persoonallisuushäiriöitä voidaan hoitaa
– sisäiset skeemat ja niiden korjaaminen. Duodecim. Verkkodokumentti. <http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2004/24/duo94680>
Luettu 12.1.2018
Kuhanen, Carita – Oittinen, Pirkko – Kanerva, Anne
– Seuri, Tarja – Schubert, Carla 2013. Mielenterveyshoitotyö. 3. painos.
Helsinki: Sanoma Pro.
Opettajan kommentti: Avasitte aihetta mm. tärkeiden keskeisten käsitteiden kautta - hyvä valinta!
VastaaPoista